Over de helft - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Patricia Jong - WaarBenJij.nu Over de helft - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Patricia Jong - WaarBenJij.nu

Over de helft

Blijf op de hoogte en volg Patricia

21 November 2016 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk mijn tweede blog! Het is inmiddels een maand geleden dat ik mijn vorige blog heb geschreven dus het werd weer eens tijd voor een nieuw verhaal.

Afgelopen zaterdag zat ik precies op de helft van mijn tijd in Suriname en afgelopen dinsdag zat ik er precies 2 maanden!!!! De tijd gaat echt snel maar aan de andere kant mis ik veel dingen van Nederland zoals vrienden en familie. Ik ben benieuwd hoe dit zal zijn rond de feestdagen!!!

In mijn vorige blog had ik beloofd weer een blog te schrijven na mijn eerste tripje. Die had ik afgelopen maand gepland maar die liep iets anders dan verwacht!

Ik had netjes mijzelf opgegeven voor een tripje naar Brownsberg en Ston eiland. Brownsberg is het enige natuurpark in Suriname. Ston eiland is een schiereiland bij het Brokopondo meer, een stuwmeer met een grootte van de provincie Utrecht. Ik dacht dat ik mijzelf voor vertrek op zaterdag had opgegeven. Bleek dit voor vertrek op de vrijdag te zijn! En laat dat nu net de enige vrijdag zijn dat ik stage moest lopen vanwege een training!! Echt een actie voor mij! Dus op de eerste blog over een tripje naar het binnenland zullen jullie nog even moeten wachten!

Wat ik wel van de week heb gedaan is dat ik met mijn begeleiders van school, een aantal huisgenoten en een paar klasgenoten een boottrip heb gemaakt. We moesten hiervoor al om 07:30 op zondagochtend bij de steiger staan. Veel te vroeg natuurlijk!!! Toen op de boot en 4 uur varen naar de eerste plantage waar we naartoe zouden gaan. Was een mooie plantage om te zien, heel jammer dat we hier maar een kwartier rond mochten lopen. Hierna zijn we doorgevaren naar de volgende plantage; Bakkie. Hier werd vroeger koffie verbouwd en ik kwam weer met de opmerking tegen huisgenoten dat hier de uitdrukking ‘een bakkie koffie’ vandaan kwam! Echt een opmerking voor mij…… Hier hebben we gegeten en mochten we even rondlopen. We konden ook naar een museum daar met allerlei spullen die te maken hadden met de geschiedenis van Suriname. Hierna moesten we weer terug op de boot en 4 uur terug varen naar Paramaribo….. Maar niet voordat we bij de steiger een kokosnoot hadden gekocht en hieruit gedronken hebben!!! Super gaaf (en stiekem ook best lekker)! En dat voor maar 2 SRD (ongeveer € 0,25)

Met mijn stage gaat het nog steeds super goed! Ik begin steeds meer mijn plek te vinden op de school en in het zorgteam.
In het begin was het lastig om echt maatschappelijk werk taken te doen. Ik moest natuurlijk eerst mijn plek vinden in de organisatie. Het gaat elke dag steeds iets beter. De kinderen kennen mij beter en komen vaker naar mij toe.
Ik had laatst een jongen die na de sociale vaardigheidstraining naar mij toe kwam en een heel verhaal ging vertellen over zijn moeder. Hij was in tranen en vertelde mij dat hij thuis geslagen wordt door zijn moeder en dat hi bang voor haar is.
Hij vertelde ook een paar dingen waar ik mijn twijfels over had. Zoals toen hij vertelde dat zijn moeder zijn 6 vaders had vermoord. Of toen hij vertelde dat zijn moeder achter hem aan was gerend met mes en vork en had geroepen dat ze hem wilde opeten. Ik had dan wel mijn twijfels over sommige dingen maar liet hem dat niet merken. Het was wel fijn dat hij hiermee naar mij toe kwam omdat hij mij duidelijk vertrouwt. Toch bleef ik er heel erg mee zitten en heb dit ook voorgelegd bij het zorgteam. Die gaven aan dat hij wel vaker dingen verzint en dingen overdrijft. Wel gaven ze aan dat het vermoeden van huiselijk geweld er zeker is maar dat ze niks kunnen doen voordat er iemand heeft ingegrepen. Dit vond ik wel frustrerend om te horen omdat ik er iets mee wil doen maar ik weet niet welke stappen ik kan ondernemen. In Nederland zou ik dit wel weten maar hier in Suriname heb ik geen idee wat ik zou moeten doen.

Verder is het dus nog steeds een hele gave stage waar ik heel veel van leer. Ik heb vorige week mijn midden moment gehad. Ik kreeg hier geen cijfer voor omdat ik mijn middenevaluatie in Nederland al met een voldoende had afgesloten. Ik kreeg tijdens het gesprek wel te horen dat ik op een voldoende zit als ik er een cijfer voor had gekregen en dat ik op de goede weg zit. Super fijn om te horen natuurlijk!!!

Verder gaat het in het huis ook prima. Ik heb een periode gehad dat ik iets minder lekker in mijn vel zat in het huis. Maar nadat ik dit besproken heb met een paar huisgenoten, gaat het weer prima! Het is nog steeds heel gezellig in het huis. We gaan regelmatig samen uit eten of samen uit.

Zodra ik mijn eerste tripjes naar het binnenland gehad heb, zal ik weer wat van mij laten horen. Dat heb ik de vorige keer ook gezegd maar nu gaat het er echt van komen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Van 15 september 2016 tot en met 23 januari 2017 ga ik in Suriname stage lopen bij basisschool 'Gouden Hart'. Ik zal jullie via deze blog op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Actief sinds 15 Feb. 2016
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 4958

Voorgaande reizen:

15 September 2016 - 24 Januari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: